..:: Anything we fully do is an alone journey ::..

"Sabai sabai" in Pai en hard werken in Chiang Mai!

[Dag 23 - 25] Koud bergwater glipt langs mijn vingers wanneer ik mijn hand onder een prachtige waterval hou. Het geluid van neerkletterend blauw water klinkt als een perfect op elkaar afgestemd orkest. De serene stilte van de machtige groen natuur en de rotsten vormen het perfecte décor. Het is de derde en de laatste dag in het berg dorpje Pai. Drie dagen geleden, op een zaterdag, zijn we met zijn zevenen in de vroege ochtend vertrokken vanuit Chiang Mai voor een drie uur durenende rit langs kronkelende wegen en steile helingen. Pai is een rustgevend dorpje noord-west van de grote stad. Het bergleven wordt geregeerd door ultieme ontspanning. Alles is hier 'Sabai sabai' wat simpelweg 'Relax relax' betekent. In het dorpje zijn tal van heerlijke restaurantjes waar de hoeveelheid Thaise gerechten overwelmend is. Verder wordt het dorpje gedomineerd door traditionele massage tenten, tatoeage shops, kraampjes met Thais handwerk en gezellige barretjes. We huren een scooter en scheuren over kronkelende weggetjes naar onze eerste waterval. We hangen wat rond en genieten van het prachtig uitzicht onderweg en op de plek van bestemming. In de avond eten we een heerlijke maaltijd om ons vervolgens te mengen in het zwoele nachtleven van Pai. We kijken naar verschillende vuurshows, drinken bier, luisteren naar het muziek van live gitaar, zingen en hangen rond het kampvuur. Een heerlijke avondje 'Sabai sabai'!

We overnachten in 1 van de vele bungalow parks in het dorpje, de keuze is enorm en uiteindelijk vinden we een bamboohut met Airco voor 350 Bath per persoon (oftewel 7 euro) per nacht. De muren zijn gemaakt van bamboo stammen, het dag is gemaakt van bladeren, door de badkamer groeit een boom en je slaapt ondere een klamboe. Het biedt uitzicht op een rivier, omringt door het diepe groen van natuur. Paradijs op aarde.

De volgende dag slapen we uit, want in Chiang Mai moeten we er elke dag zeer vroeg uit. We genieten van een dagje in Pai en bezoeken de Hot Springs, net buiten Pai. De groep is inmiddels verdeeld in kleinere groepjes en ik trek er op uit met David. We hebben hoge verwachtingen, maar worden behoorlijk terleurgesteld. In het midden van een bos is een klein poeltje met bijna kokend water dat opstijgt uit het midden van de aarde. We zijn er snel op uitgekeken en bezoeken op de weg terug een Spa waar we voor de helft van de prijs in een enrom zwembad ronddobberen op een verlaten bungalow park. Het is laag seizoen en de spa is uitgestorven, maar des te meer genieten we van de ondergaande zon. We voelen de aanwezigheid van van de donker groene bergen die ons omringen. Doodse stilte brengt de ziel tot rust.

In de avond gaan we op zoek naar een traditionele massage en vinden de perfect plek. Voor het eerst van mijn leven onderga ik een bottenbrekende en spier verstrekkende massage van een uur. Als het kleine Thaise vrouwtje met haar ijzeren handen klaar is, heb ik het gevoel dat ik zo los ben dat ik mijn tenen met mijn neus kan aanraken. Op een paar centimeters na was het me gelukt. Zeker een herhaling waardt!

De laatste dag bezoeken we een prachtige waterval, zo'n 20 minuten rijden op de scooter. In het midden van de donkere jungle vinden we een prachtige waterval en luisteren naar het concert van het water. Op de weg terug brengen we nog een kort bezoek van een half uur aan onze vaste masseuse en eten bij onze vaste lunch plek. De eigenares, een potige Thaise vrouw met de meeste vieze schort ooit maar met de meest hartverwarmende glimlach ooit. We nemen afscheid van Tik met een stevige omhelzing en stappen terug voor de rit terug naar ‘huis'.

In Chiang Mai voel ik me inmiddels helemaal thuis. Ik ken de stad uit mijn hoofd en ik voel me als een vis in het water. Elke ochtend eten we samen ontbijt in het vrijwilligershuis en vertrekken dan in kleine groepjes naar de verschillende scholen. In de ochtend geef ik nog steeds les op Wat Chetupon. De studenten zijn rete vervelend, zijn rumoerig en blijven stoicijns Thais tegen je praten. Ik zweet me kapot in de klaslokalen maar met mijn krijtje doe ik mijn best ze wat te leren. Sinds enkele dagen hebben we met David een nieuwe wapen in onze strijd tegen de opstandige monniken. Felgekleurde stickers! Maken ze hun opdracht helemaal af, dan krijgen ze een sticker in hun schrift. Je zou eens moeten zien hoe groot hun competitie drang is! Het werk is binnen no-time af. Ik eet lunch samen met alle leraren, dat door de diensdoende leraar-chef op tafel wordt getoverd. Elke dag geniet ik van de lokale gerechten, ook al zijn sommige dodelijk heet. Het drinken van een gloeiende kop gekookt water is er niks bij! Mijn vast term is dan ook 'No spicy?!?' aan tafel, wijzend naar de verschillende gerechten.

In de middag reis ik naar mijn eigen kleine school, Wat Pantao. Inmiddels zijn de kinderen gewend mij en ik leer de namen vlot; Richai, Ong, Pitchai, It Sara, etc. etc. Het is moeilijk om de kinderen uit elkaar te houden, want er is niet veel wat ze onderscheid. Donker kort geschoren haar, dezelfde gewaden en dezelfde ogen. Ik geef met veel plezier les en na de lessen spelen we spelletjes en hebben veel lol.

Ik heb besloten om samen met David in de laatste week van ons verblijf de drie klaslokalen van de Wat Pantao school te schilderen. We kopen zelf verf en hopen op deze wijze een kleine bijdrage te leveren aan de verbetering van de omstandigheden waarin de monniken leven.

De tijd vliegt en ik geniet van mijn tijd hier in het Noorden. Hoewel ik met veel plezier mijn werk doe kijk ik ook enorm uit naar het avontuur dat me nog te wachten staat. Over twee weken verlaat ik deze plek en vervolg ik mijn reis naar Laos!

Bedankt voor alle reacties. Eergisteren was de 100ste reactie! Het doet me goed om jullie betrokkenheid te lezen en de hilarische berichten waar jullie mee komen.

Geniet van de nieuwe foto's!

Sawade Khap!

Reacties

Reacties

Mama

Damian!
Tak ladnie opisujesz te swoje przezycia, ze zawsze zaluje ze to juz koniec....

Ireen

Hey lieve Damian,'

Wederom genoten van je verhaal.
Heerlijk om te horen dat je nu zo geniet!

Ben je in de introweek trouwens wel terug ;)

Kusje de GEC

Maaike

Hey knappe man!!

Het is mooi dat je ff oefent, want over een paar maandje kun je bij mij komen schilderen!!! Geniet vooral...

Tot snel, lijkt me top om weer ff een avondje te drinken!!

Liefs je vieze

Jet

Lieve Rus!
hahaha, wat een prachtig en hilarisch gedicht heb je geschreven, echt heel erg leuk!
Heb de nieuwste foto's even doorgekeken maar het is daar werkelijk prachtig!
Hier is alles goed, net verhuisd veel gesjouw maar het is erg mooi geworden, als je weer thuis bent (en ik ook ;) moet je maar f komen kijken!
Jammer dat je er niet bent met mn verjaardag maar we spreken elkaar nog wel,
Pas goed op jezelf!
Liefs Jet en familie

L I Z A

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
van mij!
oja en andres vraagt of je naar de kapper bent geweest..

Paashaas

Auw! Liza ligt op mijn hoofd

Paashaas

dude! Im not liza's bunny, but what about the alcohol there? cheap? some kind of crazy national stuff there? and what about chicks? ! picturess pictureeeesss!!HAHWHAWHWA CHEERSSS!!!!
HELLYEAH!!!

Liza

dus het is al zeker dat je naar Laos gaat?
smeer je je wel goed in?
hier is het ook heel mooi weer!
ik vond vandaag mijn 'liesjes' weer! weet je nog dat je die gemaakt had op de computer aan de hand van mijn debiele uitspraken?
nou ik ga slapen
veel plzier nog daar op school, meester damian :D
heel veel kusjes

Annelieke

Hee Damian!

Fijn dat het land en het lesgeven je zo bevalt! En Henriette heeft gelijk: wat is het er mooi! Goeie camera heb je ook, het oranje springt van de foto's :P

Geniet nog even van je kiddo's!

Liefs


X Annelieke

L I Z A

Is die David een beetje een leuke jongen?

L I Z A

Hij ziet er wel leuk uit

L I Z A

Hey DAMIAAAAAAAANNNNNNNNNNNNNNNN!!!!!!!!!!
je moet straks wel weer terug komen he

Annelieke

Ik geloof dat Liza je mist :P

Pastor

Heb je financiële hulp nodig en weet je niet wat je moet doen of wie je moet contacteren? Wij kunnen u helpen met al uw financiële behoeften. Neem contact met ons op voor meer informatie over hoe u uw droomlening kunt krijgen via email: siguret134@gmail.com
siguret134@gmail.com
siguret134@gmail.com
siguret134@gmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!